Jaarverslag 2018

In Nieuws

Jaarverslag VRS Verkeersregelaars Schagen 2018.
Het jaar 2018 kende een droevige start. Onze secretaris/penningmeester Renée overleed in februari. Met de hele groep hebben wij hem begeleid naar het crematorium in Schagen. Ook was er een lid die wegens gezondheidsredenen moest stoppen, Jaap Watertor, bedankt voor jouw inzet voor de VRS. Inmiddels waren de eerste verzoeken al weer aan ons gedaan. Om te beginnen in januari het afbreken van de ijsbaan op de Markt in Schagen. In februari de optochten van de carnavalsverenigingen in Schagen en Sint Maarten.
De maand erna was het tijd voor Paasvee in Schagen. Het was weer een lange dag met in de vroege avonduren een massale ontruiming van café/dancing Alpha. Er werden heel veel hulptroepen opgeroepen, meerdere ambulances, Traumahelicopter, Brandweer en wel 20 politiewagens uit de hele regio. Uiteindelijk viel de schade mee. Wel weer een leermoment voor de ondernemer en de organisatie. Door de inzet van ons als verkeersregelaars was de gehele Loet vrij gehouden voor de hulpdiensten.
In de maand april voor de eerste maal naar Agriport voor een dag “Kom in de kas”. In mei weer naar “Bloeiend Zijpe” en later in die maand de avond4daagse in Schagen waarbij 1 dag werd afgelast wegens het verwachte slechte weer.
In juni de jeugdverkeersexamens ondersteund met mensen en apparatuur. Ook werden er 2 jaarmarkten in goede banen geleid. Eind juni begonnen dit jaar de 10 weken waarin een dag Westfriese Folklore in Schagen met daarbij een dag Ringsteken. Dit jaar geen problemen, maar wel een uitbreiding van de werkzaamheden. Steeds vroeger en langer wordt het verkeer afgesloten van de Markt. Gemiddelde inzet per folkloredag 9 man/vrouw. Wel werd dit jaarvoor de eerste maal de wegsleepregeling toegepast.
Buiten de wekelijkse donderdag in Schagen werd assistentie verleend aan de gemeente Hollands Kroon om in de Wieringermeer een vliegtuigbom (500 ponder) tot ontploffing te brengen. Transport van het gevaarte was niet mogelijk. Een hele dag met aan het einde een mooi plof.
Ook in de maand juli de jaarlijkse City Swim tegen ALS geholpen. Ook in de zomermaanden de processie van mensen van Sri Lanka begeleidt in Schagen, de opbouw voor Schagens Popweekend en natuurlijk in augustus weer 2 lange dagen Zandstock in ’t Zand.
Dan in september de Uitmarkt in Schagen en de Kortbaan draverij in Schagen. Ook in september werd door de gemeente Hollands Kroon een verzoek gedaan om 3 uitvaarten van jongens, slachtoffer van een verkeersongeval te begeleiden in Anna Paulowna en bij het crematorium in Schagen. Uiteraard hebben wij aan dit verzoek voldaan. Het was even schuiven met mensen omdat wij ook al een toezegging hadden gedaan aan het Stratenfestival in Dirkshorn. Dankzij de flexibiliteit van onze leden is het weer prima gegaan.
Ook nog in september (een drukke maand) de Uitmarkt in Schagen, de Trekkertrek wedstrijden in Burgerbrug en de FashionParade in Schagen ondersteund met verkeersbegeleiding. Het laatste weekeinde van de maand september weer 2 dagen naar Warmenhuizen voor de Oogst- en Pompoenfair.
In oktober zijn we geweest naar de Korte baan draverij in ‘t Zand en eind van de maand zijn we naar het Huis van Yarden (crematorium) geweest voor een herdenkingsvond.
In november is de oude man uit Spanje, Sint Nicolaas weer feestelijk binnengehaald in Schagen. Ook hier waren de werkzaamheden uitgebreider dan vorig jaar. In Schagerbrug stonden al veel nieuwsgierigen langs de waterkant. Het jaar zou worden afgesloten met de opbouw van de ijsbaan voor Schagen on Ice, maar er kwam nog een koude opdracht bij. Het uitzwaaien van Martien Jimmink in Kolhorn, hij ging de Dakar rijden.
Mogelijk dat ik in dit volle programma iets ben vergeten, maar het wordt steeds drukker met aan vragen voor ondersteuning van verkeersregelaars in de Noordkop. Het is zelfs zo dat wij soms nee moeten verkopen en dat is niet leuk. Voor ons niet en voor een organisatie zeker niet. Ook op onze eindejaarsbijeenkomst, dit jaar bij de Wokchinees in de Stolpen hadden we aan de slag gekund. Even wat cijfers, in 2018 hebben 2x zo veel evenementen ondersteund als in 2016.
De eerste dag van de wekelijkse Westfriese donderdagen werd als gebruikelijk geopend met een ontbijt in de Hema. Ook dit jaar mochten we weer eerder naar binnen omdat onze taken om 09.00 uur wachtten. Onze dank gaat naar de bedrijfsleider van de Hema. Nadat vorig jaar iedereen in een jas is geholpen en aan iedereen een regenbroek is uitgereikt, hebben we dit jaar ieder lid voorzien van een zomerbroek met veel zakken. Het tenue wordt op deze manier heel compleet en het is mogelijk om in elk weer op te treden. Er wordt nu nog gezorgd voor poloshirts met korte mouw die zomers kunnen worden gedragen.
De vereniging bestaat nu uit 14 leden en natuurlijk is dit niet voldoende om aan alle verzoeken te voldoen.
Mochten er dus mensen zijn die het leuk vinden om verschillende evenementen als vrijwilliger te ondersteunen dan kan men zich bij ons aanmelden. Kijk naar onze website www:vrsschagen.nl of op Facebook.
Soms is het aardig een cadeautje te ontvangen. Elk lid heeft tijdens ons etentje bij de wokchinees, een riem voor in de nieuwe broek gekregen. Ik wens iedereen een gezond en verkeersveilig 2019 toe.
VRS Verkeersregelaars Schagen
Ruud Gooijer